۱۳۸۹ دی ۱۹, یکشنبه

مختار

آيت الله مكارم شيرازي: شماري از علماي اهل تسنن از برخي برنامه هاي صدا و سيما تلقي اهانت به صحابه پيامبر (ص) كرده‌اند كه اين امر نادرست است.

راسخون:  حضرت آيت الله ناصر مكارم شيرازي از مراجع تقليد صبح امروز در آغاز درس خارج فقه خود كه با حضور طلاب و روحانيان در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به واكنش برخي از علماي اهل تسنن نسبت به برخي از برنامه‌هاي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، ابراز داشت: جمعي از علماي مصر و برادران اهل سنت جنوب كشور، برخي از برنامه‌هاي تاريخي كه از صدا و سيما پخش مي‌شود را اهانت به صحابه پيامبر قلمداد كرد‌ه‌اند.
اين مرجع تقليد بيان داشت: اين‌ها بايد توجه داشته باشند اهانت يك مساله است و روايت تاريخ مساله‌اي ديگر و اين دو با هم تفاوت اساسي دارند.
حضرت آيت الله مكارم شيرازي ابراز داشت: آيا كسي شك دارد كه در تاريخ اسلام جنگي به نام جمل واقع شده‌است، آيا كسي شك دارد كه طلحه و زبير بيعت امامشان را شكستند، آيا كسي شك دارد كه شمار زيادي از مسلمانان خونشان در جنگ جمل ريخته شد اينها روايت تاريخ و قضاوت آن با خود مردم است.
وي در ادامه اين بحث افزود: آيا كسي شك دارد كه در اسلام جنگي به نام صفين واقع شد؟ كسي شك دارد بعضي از صحابه با امام زمان خود بيعت نكرد و به جنگ با او برخاستند و گروه زيادي كشته شدند، آيا شما مي‌گوييد كه تاريخ را نقل نكنيد؟
مدرس خارج فقه حوزه علميه قم تاكيد كرد: نبايد چشم را بر تاريخ بست، تحقير مساله اي است و تحقيق مساله اي ديگر و هيچ گاه نبايد بين اين دو خلط كرد.
حضرت آيت الله مكارم شيرازي اضافه كرد: اين برادران خوب است توجه كنند مسائل تاريخي را نمي‌شود فراموش كرد، تمام كتب تاريخي اسلام از اين حكايات پر است حتي در كتب تاريخي اهل سنت نيز اين مساله درباره طلحه و زبير و عبدالله بن زبير وجود دارد.
وي ادامه داد: اگر تاريخ را آن گونه كه هست بررسي كنيم بسياري از حقايق و مطالب روشن مي شود.
اين مرجع تقليد افزود: در طول تاريخ اسلام عده‌اي از صحابه در مسير پيامبر باقي ماندند و عده اي هم در اين مسير باقي نماندند، اگر ما بدون تعصب با قضايا و رويدادهاي تاريخي برخورد كنيم تكليف ما روشن مي‌شود، اين مسائل شرح واقعه است و به هيچ وجه اهانت نيست.
حضرت آيت الله مكارم شيرازي در ادامه با اشاره به روايتي، طعنه زدن نسبت به شخص مسلمان را امري مذموم دانست و گفت: اگر فرد مومن كوچكترين اهانتي نسبت به مسلمان ديگري انجام دهد و يا بدون دليل به او نسبت كفر و ارتداد بدهد اين شخص از اخوت اسلامي خارج مي‌شود.
وي افزود: جمعي از وهابيون سلفي تا كسي پايش را جلو و عقب مي‌گذارد نسبت شرك و ارتداد به او مي‌دهند كه با توجه به اين حديث خودشان مرتد و كافر به حساب مي‌آيند.
اين مرجع تقليد با تاكيد بر اينكه پيامبر (ص) تكفير مسلمانان را جايز نمي‌دانند،اظهار دشت: نبايد نسبت بد درباره كسي داشت البته مساله صحت اعمال و قبول آن موضوع ديگري است.
گفتني است، به تازگي برخي از علماي اهل تسنن سريال مختارنامه را حاوي اهانت به صحابه پيامبر قلمداد كرده بودند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر